Зміст, характер і результати сімейного виховання залежать
від ряду характеристик родини, у першу чергу, від тих особистісних ресурсів,
які в ній є. Особистісні ресурси, з одного боку, визначаються складом сім’ї
(наявність обох батьків або одного з них, старших братів і (або) сестер,
близьких родичів, включених у сімейне життя), а з іншого (і головним чином),
такими характеристиками старших членів родини, як стан здоров’я, характер, індивідуальні
захоплення, смаки, ціннісні орієнтації, соціальні установки, рівень домагань і
інше [3].
Перше, що характеризує родину як фактор виховання, - це
її виховне середовище, у якому природно організується життя і діяльність людини.
Відомо, що людина уже з дитячого віку розвивається як істота соціальна, для
якого середовище є не тільки умовою, але й джерелом розвитку. Взаємодія дитини
із середовищем, і насамперед із соціальним середовищем, мікросередовищем,
засвоєння їм створеної людством культурою” (Леонтьєв)
відіграють першочергову роль у її психічному розвитку, становленні її
особистості. Батьки в більшій або меншій степені створюють середовище виховання
(наприклад, забезпечують гігієнічні умови, повноцінне харчування; здобувають
відповідні іграшки, книги, кімнатні рослини, акваріум і інші засоби виховання;
опікуються про позитивні приклади і зразки поведінки). Від того, як
організовано середовище виховання, залежать методи впливу на дитину, їх
ефективність для її розвитку. Таким чином, виховне середовище - це найбагатша їжа для
розвитку почуттів, думок, поведінки особистості. Соціальні цінності і атмосфера
родини визначають, чи стане вона виховним середовищем, ареною саморозвитку і самореалізації
особистості [2]. Відношення особистості дитини до навколишніх предметів, норм
поведінки, життєдіяльності в рідному будинку виникає опосередковано, завдяки
його спілкуванню з усіма членами родини. Емоції, що супроводжують це
спілкування, допомагають дитині зрозуміти зміст, який надається навколишньому
світу близькими людьми. Можна з повним правом говорити про те, що сімейне
виховне середовище визначає перші контури складного в дитині уяву світу, формує
відповідний спосіб життя [1]. Сім’я виступає фактором виховання ще й тому, що є
організатором різноманітних видів діяльності. Від народження дитина, на відміну
від багатьох представників тваринного світу, не має вміння, які забезпечили б її
самостійне життя. Її взаємодію з світом організують батьки і інші члени родини.
У родині починається залучення дитини до різних видів діяльності: пізнавальної,
предметної, ігрової, трудової, навчальної, а також діяльності спілкування. У
міру оволодіння дитиною тими або іншими діями вона перетворюється в суб’єкта
власної діяльності, але й на цьому етапі їй необхідна увага дорослого, емоційна
підтримка, схвалення, оцінка, іноді - підказка, додаткова інформація про те, як
краще зробити, зробити в тій або іншій ситуації, і т.д. Темп сучасного життя
настільки напружений, що дорослим іноді легше зробити щось за дитину, чим
чекати, коли вона упорається із цим сама. З погляду виховання перший шлях
неекономічний, оскільки приводить до інфантилізму, до синдрому безпорадності в
поведінці дитини і згодом - дорослої людини. Якщо коректна допомога дорослих
дитині здійснюється без акценту на його безпорадність, без приниження його
гідності, якщо вона своєчасна і непомітна, то в структурі особистості дитини
закріплюється перший елемент справжньої самостійності - потреба в доцільних
діях, що завершуються практичним результатом, що володіють суспільною
значимістю, культурним змістом. А це передумова розвитку наполегливості,
посидючості, здатності до самоконтролю і самооцінці результатів своєї
діяльності і себе як діяча [1].
1. Мантейчек З.
Родители и дети. — М.: ТЦ Сфера, 2002. – 415 с.
2. Рубинштейн С. Я. Черты характера ребёнка и их
воспитание в семье. Книга для родителей. – М.: Просвещение, 2004. – 48 с.
3. Фромм А. Азбука для родителей или как помочь ребёнку
в трудной ситуации. – Екатеринбург: АРД ЛТД, 2006. – 320 с.
Если Вам понравилась эта статья, нажмите, пожалуйста, "Мне нравится", прокомментируйте ее и обязательно поделитесь статьей со своими родными, близкими, друзьями и коллегами!
Источник: http://upsihologtandem.at.ua/ |